Effectiviteit van online onderwijs

Internet heeft grote invloed op het landschap van het onderwijs. Waar in 2007 nog 44% van de leraren in het onderwijs digitale middelen gebruikte is dat gebruik gestegen tot ruim 75%. Ook is het online onderwijs steeds verder geproffesionaliseerd met volledige online cursussen, maar online onderwijs word ook ingezet als ondersteuning aan het reguliere onderwijs. Deze vorm van online onderwijs word ook wel blendid learning genoemd en is veel terug te vinden in hogere opleidingen zoals online masters en bachelors. Maar wat is toch die effectiviteit van het online onderwijs? En hiermee zoeken wij dan naar het percentage van de studenten die ook daadwerkelijk een digitale opleiding afronden.

 

Effectiviteit van online onderwijs

Online onderwijs bied natuurlijk vele voordelen door de flexibiliteit, toegankelijkheid en lage kosten in vergelijking tot onderwijs met vaste locaties, tijden & leraren. Maar hierin schuilen dan ook direct de mogelijke valkuilen voor de persoon die zich heel goed kan focussen en goed zijn eigen agenda beheert is een online opleiding ideaal. Maar uit veel cijfers komt naar voren dat ongeveer 15 – 30% van de mensen die een online opleiding starten deze ook daadwerkelijk volledig afmaakt. Hierin zit wel een groot verschil in de verschillende online onderwijs types.

Het aantal afvallers is dan ook het grootst bij de gratis online cursussen zoals de bekende MOOCS maar hier al snel de interesse in verliezen, of er toch achterkomen dat de tijd die ervoor nodig is niet voor handen is en misschien is de stof toch iets moeilijker dan verwacht. Hier maakt slechts 5 – 15 % van de startende cursisten ook daadwerkelijk de cursus.

Online taalonderwijs, bij gratis aangeboden taalonderwijs via de digitale kanalen zien we dat ongeveer 15% van de starters daardwerkelijk het onderwijs afmaakt.
Op het moment dat iemand daadwerkelijk een betaalde studie of cursus gaat volgen veranderd de effectiviteit direct, in dit geval heeft de persoon eerst goed nagedacht over het onderwerp, heeft hiervoor tijd vrij geroosterd om de cursus ook daardwerkelijk te volgen en heeft ook een goede motivatie om de cursus succesvol af te ronden. Daarnaast besteed de onderwijs instelling ook meer aandacht aan het enthousiast houden van kun klanten met interactieve testen, persoonlijk contact, interesante lesmethodes & lesstof en ga zo maar door.

Online cursussen als hobby cursussen & taaltrainingen waarvoor vaak kleine bedragen worden gevraagd kennen een betere effectiviteit dan de gratis varianten en liggen vaak rond de 35-55 %

Bij grotere digitale opleidingen zoals de online masters, HBO opleidingen is het aantal personen die deze ook daardwerkelijk afronden stukken hoger en ligt deze rond de 60-75% afhankelijk van de gekozen studies en richtingen.

 

Conculsie

Dat niet iedereen een online cursus of opleiding afmaakt is niet vreemd, dit is ook zo in het reguliere onderwijs. Daarbij komt nog dat veel mensen een cursus niet direct volgen met de doelstelling om het af te ronden maar om meer te weten te komen over het onderwerp, of een taal te leren. Dus ook bij een gedeelte van deze online cursus kunnen deze personen goed geholpen zijn en hun persoonlijke doel behaald hebben waarmee ze zijn begonnen aan de online cursus.

Heb jij interesse in online onderwijs en opzoek naar de mogelijkheden? Kijk dan eens naar de verschillende opleiders met online onderwijs.